Kombide kış hazırlığı tasarrufu artırıyor

Duygu Erdoğan / İSTANBUL – Soğuk hava tesirini göstermeden evvel kombi bakımı değer kazanıyor. Hem güç tasarrufu yapmak, hem de kış aylarında daha yeterli ısınma imkânı için tüketicinin kendisinin yapabileceği ve yetkili servisin yapabileceği yıllık rutin bakımlar var. Bu sayede kullanımda yüzde 10 ila 15 ortasında tasarrufun mümkün olduğu söz ediliyor. Kombi bakımında dikkat edilmesi gerekenler ve meskende yapılabilecek bakım adımlarını ele aldık…

Bunlara çok dikkat edilmeli

– Kombi bakımı yetkili şahıslarca her yıl yapılmalı, sistem denetim ettirilmeli. 

– Üretici firmanın teklifine göre 

yılda yahut birkaç yılda bir radyatör paklığı de yaptırılmalı.

– Hermetik kombilerde fan paklığı, yoğuşmalı kombilerde ise baca ve filtre paklığı daha değerli.

– Kombinin gün içinde ‘aç-kapa’ halinde kullanılması tasarruf sağlamıyor, daima belirli bir ayarda kullanımı öneriliyor.

– Peteklerin ısı vanasını kapatıp suyunu boşaltarak, petek ortalarını temizleyin. Akabinde kombiyi açabilirsiniz.

Evdeki bakım adımları neler?

– Kombiyi çalıştırmadan evvel ya da kapatıp, soğumasını bekleyin.

– Dış yüzeyi ve dış modüllerin paklığını yapın.

– Hava filtresi, kalorifer filtresinin gözle görülür kirliliği varsa temizleyin.

– Yakıt çizgisini denetim edin; bir sorun varsa profesyonel yardım gerekir.

– Blorür paklığı kesinlikle yapılmalı, yanma süreciyle kir ve toz birikir.

– Kombinin altında bulunan kondensat haznesi, yanma sonucunda oluşan suyu toplar. Sistemli aralıklarla boşaltın.

– Kombinin eşanjör paklığı ısı transferini azamî düzeyde sağlar.

– Su basıncının denetimi sık sık takip edilmeli, kombi verimli çalışması için radyatörlerin havası alınmalı.

Servisler mercek altında

Bakım yaptıracak tüketiciler, ‘yetkisiz yetkili servisler’ nedeniyle hem bilinçsiz bir bakım hizmeti alıyor, hem de dolandırılabiliyor. Buna karşılık geçtiğimiz aylarda Ticaret Bakanlığı, özellikle kombi, beyaz eşya, klima üzere eşyalar için tamir, bakım ve yedek kesim temini gayesiyle yetkili servislerden hizmet almak isteyen tüketicilerin, yetkili olmamalarına karşın yetkili servis üzere tanıtım yaparak mağduriyet yarattıklarının görüldüğünü açıklamıştı. Bu kapsamda düzmece yetkili servislere yönelik Ticaret Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen denetimler ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Reklam Kurulu tarafından internet arama motorları ve toplumsal medya üzerinden yapılan reklamlara ait yürütülen incelemeler sonucunda son iki yılda yaklaşık 15 mlyon TL idari para cezası uygulandığı bildirildi.

‘Servis Bilgi Sistemi’

Yetkili servislere ulaşım konusunda ise tüketicilerin Ticaret Bakanlığı tarafından oluşturulan ve www.servis.gov.tr adresinden erişilebilen Servis Bilgi Sistemi (SERBİS) aracılığıyla kullanmış oldukları eserlerin yetkili servis bilgisine ulaşabilme imkânı hatırlatıldı.

3 BİN LİRAYA KADAR ÇIKIYOR

Üçay Mühendislik küme şirketlerinden EVJET’in İş Geliştirme Koordinatörü Kağan Kınay, yetkili servis ve firma seçimi konusunda tüketicileri dikkat etmesi konusunda uyarırken, bakım maliyetinin işin kapsamına nazaran 3 bin liraya kadar çıkabildiği bilgisini verdi.

Tasarruf planı devrede

II.Ulusal Güç Verimliliği Aksiyon Planı devreye alınmış, 2024-2030 yılları ortasında güç verimliliğine 20 milyar dolar yatırım yapılarak 46 milyar dolar’lık tasarruf edilmesi ve karbon salımlarının ise 100 milyon ton azaltılması maksadı açıklanmıştı. Buna nazaran, Türkiye gücünün yüzde 67.8’ini; doğal gazının ise yüzde 99’unu ithal ediyor. Kullanılan toplam gücün yüzde 32.7’si binalarda tüketiliyor. Tüketilen bu gücün yüzde 80’i de kışın ısınma yazın soğutma için kullanılıyor. Türkiye’de binaların yüzde 20-25’inin yalıtımlı olduğu biliniyor. Yalıtımsız binalarda güç tüketimi çok yüksek. Isı yalıtımlı binalar güç masraflarını yüzde 50 düşürebiliyor. Isı yalıtımının Türkiye’nin güç faturasını da yüzde 15 düşüreceği öngörülüyor.

ŞİKAYET İLETİLEBİLİR

Ticaret Bakanlığı açıklamasında, “İnternet aramalarında birinci sıralarda çıkan servislerin reklamları ve internet adreslerinde yer alan firma logoları kâfi görülmemeli, bu servislerin üretici yahut ithalatçı firmanın internet sitesinde yahut SERBİS’de yer alıp yer almadığı denetim edilmeli. Tüketicilerimiz, ‘Cumhurbaşkanlığı Bağlantı Merkezi (CİMER)’ ve Ticaret Bakanlığı web sayfası üzerinden Ticaret Bakanlığı’na şikayetlerini iletebilirler. Tüketicilerimizi mağdur eden geçersiz yetkili servislere yönelik kontroller sonucunda gerekli idari yaptırımlar uygulanmaya devam edilecektir” denildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir